Operat szacunkowy
Sporządzenie operatu szacunkowego wymaga niezbędnych dokumentów. Możecie je Państwo dostarczyć we własnym zakresie (lista dostępna w zakładce „Dokumenty”), bądź też zlecić to mi (koszt ustalone zostaną indywidualnie).
Przygotowanie operatu szacunkowego nieruchomości wymaga zachowania odpowiedniej formy i treści, określonej przez regulacje prawne. Powinien on przedstawiać całą procedurę działania rzeczoznawcy majątkowego, w wyniku której będzie określona wartość nieruchomości. Operat szacunkowy przedstawiany jest na piśmie w postaci skoroszytu, z ponumerowanymi i zszytymi stronami, ale także co raz częściej w formie elektronicznej.
Operat musi zawierać datę sporządzenia, pieczęć z numerem uprawnień rzeczoznawcy i jego podpis, wówczas będzie miał wartość dokumentu urzędowego.
Głównymi elementami operatu szacunkowego są:
W operacie szacunkowym zamieszcza się także stosowne klauzule wskazujące na szczególne okoliczności dotyczące wyceny nieruchomości.
Zgodnie z art. 156 ust. 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz.U. z 2024 poz. 1145 ze zm.), operat szacunkowy może być wykorzystany do celu, dla którego został sporządzony, przez okres 12 miesięcy od daty jego sporządzenia, chyba że wystąpiły zmiany uwarunkowań prawnych lub istotne zmiany czynników, o których mowa w art. 154.

Operat szacunkowy
- dokument urzędowy
- ważny 12 miesięcy
- nie zawiera podatków i opłat
Rzeczoznawca Majątkowy
Zapraszam!
Jeżeli chcą Państwo skorzystać z pomocy rzeczoznawcy majątkowego, zachęcam do podjęcia współpracy.